Koken met lef en liefde

Havermoutpap? Gètver!!!

14 jan 2018

Heb je ook een pap-trauma? Je weet wel, die havermout van vroeger, gemaakt met melk? Die lucht alleen al. Veel mensen krijgen de neiging te kokhalzen bij het woord “havermoutpap”. Als kind moesten we het eten, omdat het gezond zou zijn voor ons. Maar lekker… Zelfs een heleboel suiker kon de ellende niet goed maken.

Dat er ook lekkere havermoutpap bestaat, kunnen veel mensen zich in het geheel niet voorstellen. Dat is jammer, want haver is inderdaad heel goed voor je en zou best wat vaker op het menu mogen staan. Met een wat andere aanpak kun je echt een ontzettend lekkere havermoutpap maken voor je ontbijtje; ja, ontzèttend lekker!

Waarom zou je überhaupt aan de haver gaan?

Haver werkt regulerend op je darmen, doordat het water opneemt en slijmstoffen afgeeft en het je darmflora verbetert. Het verlaagt het cholesterolgehalte, het verlaagt de suikerspiegel en het verhoogt het verzadigingsgevoel, wat handig kan zijn als je probeert gewicht te verliezen door minder te eten. Haver kan helpen bij overgangsklachten omdat het regulerend werkt op het oestrogeenniveau. Ook bevordert het de bloedaanmaak, alsmede been-, haar- en nagelaanmaak, door de vele mineralen die erin zitten.

Al met al wat mij betreft genoeg redenen om te kijken of we het lekker(der) kunnen maken.

Hoe maak je lekkere haver(mout)pap?

Zelf gebruik ik bij voorkeur havervlokken. Havermout (dit zijn hele fijne havervlokken) maakt het eindresultaat papperig en dat het doet denken aan de pap van vroeger; niet goed voor je trauma. Havervlokken zorgen voor meer ‘bite’.

Geen melk maar water

Laat ook de melk weg en gebruik water of eventueel een vegetarische melk (havermelk, amandelmelk, sojamelk). Persoonlijk vind ik die vegetarische melkjes een beetje oplichterij: je betaalt veel voor eigenlijk een pak water. Een scheutje amandelroom kan wel lekker zijn of bijvoorbeeld wat geraspte kokoscrème (Santen).

Granen en gedroogd fruit

Je kunt ook mengen met andere granen, zoals quinoa, gierst, boekweit. Ik hou dan meestal de verhouding 2/3 havervlokken en 1/3 ander graan aan.

Verder gebruik ik gedroogd fruit van allerlei aard, zoals vijgen, abrikozen, pruimen, krenten, rozijnen, cranberries. Deze kook ik in stukjes gesneden mee.

Gezonde smaakmakers

Standaard gaat er bij mij ook in: kaneel, kardemom, geraspte geelwortel (kurkuma), geraspte gember. Kaneel, geelwortel en gember zijn geweldige afweer  oppeppers.

Havermoutpap Getver 2Ook lekker is de geraspte schil van een biologische citroen. Heel handig hiervoor is een fijne rasp van Microplane. Een investering van ongeveer drie tientjes, maar eigenlijk onmisbaar gereedschap in de keuken.

Aan het eind gaat er wat appel of peer in en in de winter ook nogal eens verse cranberries als ik die in huis heb.

Terwijl de pap kookt zet ik nog wat lekker dingen in de week: zonnebloempitjes, pompoenpitjes, wat gemengde noten, chiazaad of lijnzaad, moerbeibessen. Dit prutje meng ik dan door de pap voor ik het opeet. Noodzakelijk is dit niet; lekker wel.

Geen suiker

Blijf weg bij de suiker; dat geeft te veel schommelingen in je bloedsuiker. Als het je niet zoet genoeg is, doe er dan wat meer gedroogde vruchten in, maar probeer ook dat te beperken. Minder zoet went snel.

Pas op voor aanbranden

Ik hou niet zo van hele dikke stijve pap en gebruik voldoende water om een prettige dikte te verkrijgen, maar dit is heel persoonlijk en zal je zelf moeten ontdekken.

Haver neemt aardig wat water op. Wees daar alert op in het begin, zodat je lekkere pap niet aanbrandt. Je kunt altijd tussendoor water toevoegen. Als de pap eenmaal aan de kook is, zet ik ‘m op een kookplaatje op een kleine gaspit.

Praktisch

Je kunt pap de avond ervoor maken, als het je in de ochtend te lang duurt of zelfs voor 2-3 dagen en dan opwarmen, alhoewel ik persoonlijk verse pap het lekkerst vind.

Bewuste keuze

Het maken van een gezond ontbijt zie ik als een bewuste keuze. Dat vraagt ook een investering in tijd en aandacht. In ruil daarvoor krijg je onder ander darmen die hun werk goed doen en dat heeft invloed op je hele lijf en welzijn.

Recept voor lekkere haverpap

wtfdivi014-url3

Koken op locatie

wtfdivi014-url3

Voor meerdaagse workshops

wtfdivi014-url3

Biologisch - vers - smaakvol

wtfdivi014-url3

Betrokken en flexibel

Delen? Ja graag!

Deel dit bericht op de Sociale Media